The Blue Caftan

De blauwe kaftan uit de titel wordt gemaakt in het atelier van Halim en Mina. Het echtpaar woont en werkt in een Marokkaanse stad. Halim naait, zijn vrouw verzorgt het contact met de klanten. Ze leiden een eenvoudig en tegelijk moeizaam bestaan. Moeizaam, omdat het handwerk van Halim in deze moderne tijd te bewerkelijk en daardoor te duur is. Hun kaftans zijn daardoor te prijzig geworden, veel klanten willen ook niet meer zo lang op hun nieuwe kledij wachten.

Halim concentreert zich op het maken van een meesterstuk, een blauwe kaftan. Daarbij wordt hij in zijn atelier geholpen door  Youseff, die bij zijn meester niet alleen opvalt vanwege zijn vaardigheden met de naald. Als echtgenote Mina ziek wordt, richt hij zijn aandacht steeds meer op de jongere Youseff.

Regisseur Maryam Touzani (herinnert u zich haar ook in Winterswijk vertoonde Adam nog, die prachtige film over de jonge zwangere vrouw die door een moeder en dochter aan onderdak wordt geholpen?) vertelt op een rustige, liefdevolle manier het verhaal van Halim en Mina. Daar doorheen weeft de regisseur het verhaal van de gevoelens die Halim voor Youseff ontwikkelt, en die (tegen alle regels van de Arabische wereld in), alleen in de beslotenheid van de hamam kunnen worden geuit.

‘The blue caftan’ is een verhaal van tederheid en liefde, dat op een beheerste, maar intense manier door de acteurs vorm krijgt. En het eindigt met een bijzondere en uiterst emotionele finale, die niemand onberoerd zal laten. ‘The blue caftan’ werd genomineerd voor de Oscar in de categorie ‘beste buitenlandse film’. Die kreeg Maryam Touzani niet (die prijs was voor ‘Im westen nichts neues’), maar ach, wat maakt dat ook uit. Het is gewoon een prachtige film.

In de verkiezing voor de Publieksprijs op het afgelopen International Filmfestival Rotterdam scoorde The Blue Caftan een derde plek met de score van 4.739 uit 5.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een film over liefde in al zijn gedaanten'
NRC  (★★★★) 'Hoe oprechte liefde uiteenlopende vormen kan aannemen'
de Volkskrant (★★★★) 'Je raak als kijker bedwelmd door de sensuele sfeer'
De Filmkrant 'Intiem portret van een driehoeksrelatie'

Verwacht