Lady Bird

Lady Bird, zo wenst Christine voortaan te worden aangesproken. Lady Bird is een frisse, oorspronkelijke maar ook moeilijke tienerdochter die voortdurend met haar moeder in de clinch ligt. De eerste scène van de film is veelzeggend. Moeder en dochter zitten in hun aftandse auto gelukzalig na te genieten van de laatste scènes van een luisterboek. Al snel maken de tranen van ontroering plaats voor een fikse woordenwisseling tussen puberdochter en de — in haar ogen — bemoeizuchtige moeder (die het eigenlijk ook allemaal maar goed bedoelt). Moeder vindt dat Christine, pardon, Lady Bird niet goed genoeg haar best doet en zij schetst een sombere toekomst tot aan de gevangenis aan toe, waarop de impulsieve Lady Bird plots het portier open gooit en zich uit de rijdende auto laat vallen. In de volgende scène vinden we haar terug met een uitdagende houding en een arm in mooi roze gips. Verder wordt er nauwelijks aandacht aan het voorval besteed. De kijker weet dan al: het wordt een ongelijke strijd tussen moeder en dochter …

Lady Bird zet zich af, dat is wel duidelijk. Voornamelijk tegen haar moeder, maar ook tegen al het andere om haar heen in het oh zo gezapige, katholieke Sacramento, Californië in 2002. Ze wil weg daar, naar de oostkust, studeren aan een universiteit van naam: "In New York, where culture is!". Maar haar schoolresultaten werken niet mee en van de financiën van haar bescheiden ouders hoeft ze ook al niet al teveel te verwachten.  

Haar permanente staat van opstandigheid wordt fenomenaal neergezet door Saoirse Ronan die wij nog kennen van het schitterende Brooklyn van twee jaar geleden. Zij slaat links en rechts om zich heen, met heerlijk vinnig en venijnig commentaar, waarbij ze niemand spaart. Als rechtgeaarde puber deinst ze er ook niet voor terug om haar beste, wat corpulente vriendin te laten vallen als een baksteen om in het gevlei te komen met de High School Hottie.

Al met al is Lady Bird een ontroerend, speels en komisch coming of age-verhaal. Belangrijke thema's worden luchtig en vol humor aangesneden, maar ze worden tegelijk uiterst serieus genomen. Prachtig, wij hebben er erg veel plezier aan beleefd. Lady Bird is een film om in je hart te sluiten.

Wij staan daarin trouwens niet alleen. Ook de pers vond de film zeer de moeite waard:
VPRO Cinema (★★★★) 'Heerlijk en eerlijk coming of age-drama'
The Guardian (★★★★★) 'Liefdesbrief-achtige memoires van een tiener'
de Volkskrant (★★★★) 'Blijkt een unieke traktatie'
NRC (★★★★) 'Conflict tussen moeder en dochter in talloze kleine nuances'

En check voor de aardigheid ook deze link eens: https://www.filmtotaal.nl/nieuws/58140