Den Skyldige

Moeten we het nog hebben over de altijd ijzersterke thrillers uit Scandinavië? Bij zowel films als tv-series een ijzersterke combinatie. Zo ook bij Den Skyldige uit Denemarken, nota bene het debuut van Gustav Möller en bovendien de meer dan terechte winnaar van de Publieksprijs op het International Filmfestival Rotterdam van dit jaar met een score van maar liefst 4,734 op een schaal van 5.

We maken kennis met politieagent Asger Holm. In verband met een eerdere zaak waarbij het een en ander uit de hand gelopen is, is hij om disciplinaire redenen gestationeerd op de meldkamer van de alarmcentrale. Hij beantwoordt routineus en zichtbaar verveeld inkomende spoedgevallen. Eén gesprek in het bijzonder weet echter zijn interesse te prikkelen. Vanachter zijn bureau, gewapend met een telefoon, probeert hij de beller bij te staan met advies om zo samen tot een goed einde te komen.

Wat de film zo bijzonder maakt is dat Den Skyldige zicht afspeelt op slechts één locatie, de meldkamer. Maar door de spannende geluidsopnames verplaats je jezelf in gedachten naar de plekken van het slachtoffer. Je visualiseert de gebeurtenissen waardoor het verhaal gaat leven. De zaak bouwt op en gaandeweg maak je ook beter kennis met Asger. De plottwist en daarmee de ontknoping is verrassend sterk. Het zal ons niet verbazen dat Den Skyldige eind dit jaar op menig eindejaarslijstje hoog bovenaan zal pronken als één van de beste films van 2018. En dan kunt u zeggen: die heb ik gezien in het Filmhuis in Winterswijk.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Superieur filmdebuut van de jonge Zweed Möller'
NRC (★★★★) 'Je houdt 85 minuten je adem in'
De Morgen (★★★★) 'Zenuwslopende actie-thriller, maar dan zonder actie'
The Hollywood Reporter 'Minder is meer in deze effectieve Deense thriller'