All That's Left of You
.jpg)
,,Wat voor ouder ben je als je je kind niet kunt beschermen?” Dat vraagt de moeder van Noor zich af. Noor is een jonge knul die zich mengt in het protest tegen de Israëlische soldaten. Het is 1988 en Noor is de derde generatie die wordt geconfronteerd met het Palestijns-Israëlische conflict.
Zijn vader en diens vader gingen hem voor, lang geleden, in Jaffa, in een mooi huis tussen de sinaasappelbomen. Dat bezit is de trots van de familie. Als de Britten, die in 1948 Palestina besturen, zich terugtrekken wordt het oorlog en moet de familie vluchten uit de net opgerichte Joodse staat. Ze komen terecht in een vluchtelingenkamp op de westelijke Jordaanoever.
Waar vader Salim het conflict mijdt, draagt grootvader zijn onvrede juist over op zijn kleinzoon. Dat zorgt voor een generatieconflict – Noor vindt zijn vader vanwege die houding een slappeling. Dat wordt gedemonstreerd in een confrontatie van vader en zoon met een groep Israëlische soldaten. Vader verzet zich niet en laat de vernedering gelaten over zich heen komen, terwijl zijn zoon naast hem staat.
All That’s Left of You gaat over het leed dat de Israëli’s en Palestijnen elkaar in dit uitzichtloze conflict aandoen. Als Noor meedoet aan een demonstratie gaat het gruwelijk mis, hij wordt geraakt door de kogel van een Israëlische soldaat. Noor belandt in het ziekenhuis in coma. En daarna worden Noors ouders geconfronteerd met een onmogelijke keuze.
Maar hoe heel je de wonden van een traumatische gebeurtenis die nog steeds gaande is? De wond van drie generaties? Van moeders en vaders en hun kinderen, van grootouders en hun kleinkinderen?
Daarmee wordt All that’s left of you zowel een historisch als een ontroerend familieportret, dat terugvoert tot de Nakba, de verdrijving van hun grondgebied sinds 1948. Het Israël dat in 1948 werd gesticht op de puinhopen van de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog moet een thuishaven worden voor het Joodse volk, maar dat kan alleen door de Palestijnen van hun grond te verdrijven.
Dit bijzondere verhaal over het Palestijns-Israëlische conflict leverde regisseur Cherien Dabis wereldwijd loftuitingen en prijzen op. En waardering van het publiek. De film dingt ook mee naar de Oscar voor de beste buitenlandse film, waarvan de uitslag eind januari bekend wordt gemaakt.
VPRO Cinema (★★★★) 'Aangrijpend drama over ontwortelde Palestijnse familie'
Trouw (★★★★) 'Maakt generationeel trauma invoelbaar'
de Volkskrant (★★★★) 'Historisch epos'
The Guardian (★★★★) 'Deeply moving epic'


.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)










