Le Royaume

Le royaume is een maffiadrama, maar wel een andere dan we gewend zijn. En tegelijkertijd is het een familiedrama over de wederzijdse liefde tussen een dochter en haar vader. De film schildert een realistisch beeld van de gangsteroorlog die in de jaren negentig losbarstte op Corsica en lijkt in niets op The Godfather.

Le royaume gaat niet over glamour en rijkdom, maar over de achterkant van de georganiseerde misdaad. Waar mensen vaak jong sterven en kinderen zonder ouders verder moeten. Juist het intieme en kleinschalige maakt deze film bijzonder.

Hoofdpersoon is de vijftienjarige Lesia.  Ze geniet van de zomervakantie, wordt voor het eerst verliefd en lijkt tevreden met haar leven. Nogal abrupt wordt zij door een man bij haar vader Pierre-Paul gebracht van wie ze ietwat vervreemd is geraakt. Er blijkt iets gaande te zijn. Lesia heeft geen goed beeld van wat haar vader uitspookt, maar gaandeweg wordt dat duidelijker.

Via nieuwsberichten horen we over uitbarstingen van geweld. Pierre-Paul en zijn entourage hebben blijkbaar overleg over de uit te voeren reactie. Het geweld komt langzaam dichterbij, maar Pierre-Paul en zijn kompanen zijn bijzonder vriendelijk en voorkomend naar Lesia en naar elkaar.

Lesia en haar vader hebben een liefdevolle relatie. Lesia probeert te doorgronden waar hij mee bezig is zonder hem te veroordelen. Beetje bij beetje ontdekt zij dat haar vader het hoofd is van een maffiaclan en dat een andere clan probeert hem uit de weg te ruimen. Uit de harde represailles die Pierre-Paul - achter de rug van Lesia en de toeschouwer - uitvoert, blijkt dat Pierre-Paul zich niet zomaar gewonnen geeft. Zelfs wanneer Lesia begint te beseffen wat zijn leven en werk écht inhoudt en wat hem én misschien ook haar kan overkomen, blijft ze met hem verbonden. Haar liefde voor hem staat los van zijn andere rol.

Het verhaal van Le royaume is eigenlijk simpel en de actiescènes zijn beperkt. Maar de authenticiteit - de acteurs zijn allemaal Corsicaanse amateurs - en de sluimerende, escalerende en onverwachte gewelduitbarstingen houden je in spanning.

Regisseur Julien Colonna bekijkt Pierre-Paul en de zijnen door Lesia’s blik, maar romantiseert niets. In dit uiterst veelbelovende speelfilmdebuut komt geweld niet zo zeer voort uit pure slechtheid, maar is het onvermijdelijk en geen keuze. Na de slotscene kun je bijna niet om die conclusie heen. Die cyclus blijkt akelig lastig te doorbreken.

VPRO Cinema (★★★) 'Een solide, spannend, realistisch en subliem opgebouwd misdaaddrama'
NRC (★★★★) 'Combineert criminele coming-of-age met een vader-dochter-film'
de Volkskrant (★★★) 'Bekwaam opgebouwd maffiadrama'
Het Parool 'Overtuigend debuut'

Verwacht