The Reports on Sarah and Saleem

Stiekeme seks achterin zijn bestelwagen ergens op een verlaten parkeerplaats. Zo ziet de geheime affaire van Sarah en Saleem er uit. Overspel zoals het overal ter wereld voorkomt, niks bijzonders eigenlijk. Kan lang goed gaan, maar ook een keer fout.

Voor Sarah en Saleem zit er een extra scherp randje aan hun verhouding. Ze wonen in Jeruzalem, zij is Joods en hij is een Palestijn. En dan kan zo'n affaire natuurlijk al helemáál niet. Deze Romeo en Julia van het Midden-Oosten hebben zich danig in de nesten gewerkt.

Het gaat inderdaad zo lang goed tot het fout gaat. De lont in het kruitvat is een ordinaire kroegruzie waarin Saleem verzeild raakt. Hun simpele overspel verandert binnen de kortste keren n een zaak van vermeende spionage als werkelijk alles en iedereen zich met het stel bemoeit, van de familie van Saleems zwangere — ook dat nog — echtgenote en de Palestijnse geheime dienst tot de Israëlische veiligheidsdienst en de krijgsmacht. Sarahs echtgenoot is namelijk een rijzende ster in het leger.

De liefde tussen de Joodse caféhoudster en de Palestijnse broodbezorger is aldus verworden tot een puur politieke zaak. De twee worden hulpeloze pionnen in een grimmig spel van nationale belangen.

The Reports on Sarah and Saleem van de Palestijnse regisseur Muayad Alayan (broer Rami schreef het scenario) laat het daar gelukkig niet bij. Ook de gevoelsmatige kant van de zaak wordt belicht. Wat doet de druk van familie, maatschappij en overheid met de beide geliefden? En met hun bedrogen echtgenoten?

Om de recensent van Trouw te citeren: "De hoop is uiteindelijk gevestigd op de vrouwen in het verhaal, de enigen die - hoe problematisch ook - genegen zijn elkaar de hand te reiken."

Tijdens het afgelopen Filmfestival Rotterdam behaalde de film een fraaie zesde plaats (van 187 films) in de ranglijst van de Publieksprijs met een score van 4,517 uit 5. Wat ons betreft is die toptiennotering volledig terecht.