The Farewell

De familie, daar draait het om in The Farewell. Die titel slaat op het afscheid dat de Chinese en Amerikaanse familieleden van oma moeten nemen. Oma heeft kanker en gaat dood, maar die boodschap is aan de oude Chinese vrouw zelf nog niet meegedeeld. Dat alle Amerikaanse Chinezen in hun geboorteland op bezoek zijn heeft dan ook officieel te maken met het aanstaande huwelijk van een neef. Door oma niets te vertellen, hoeft zij zich daar geen zorgen over te maken en kan ze nog enkele maanden zorgeloos leven.

Dat oma onwetend wordt gehouden heeft te maken met de Chinese traditie. Kleindochter Billi vindt het vreselijk om tegen oma te moeten liegen, zij is al een stuk ‘Amerikaanser’ dan haar ouders. Het verschil in de generaties wordt zo duidelijk aan de hand van hun gedrag. De familieleden die zijn geëmigreerd staan nog met één been in hun geboorteland en met het andere in hun nieuwe thuisland. De volgende generatie staat al wat verder weg van de traditionele Chinese mores.

Regisseur Lulu Wang vertelt met The Farewell ook een persoonlijk verhaal, zelf verliet zij als zesjarig meisje China en groeide op in Miami. (Zij moet trouwens niet verward worden met de gelijknamige schrijfster van Het lelietheater die in Nederland woont.) Het verhaal van The Farewell komt uit haar eigen familie. Zij schetst op kalme wijze de verschillen tussen de manier waarop in China en Amerika met de dood wordt omgegaan. En boven die verschillen staat Nai Nai, oma zelf, die op waardige wijze met haar lot omgaat. Dat levert niet alleen een mooie, maar regelmatig ook humoristische botsing van culturen op.

VPRO Cinema (★★★★) 'Hartverwarmend en ontroerend familieportret'
de Volkskrant (★★★★) 'Een goedgehumeurd en fijngevoelig drama'
The Guardian (★★★★) 'Een prachtig, bitterzoet familie drama'