The Fall of the American Empire

Het Canadese The Fall of the American Empire is een geslaagde misdaadkomedie over onze obsessie met geld. De film begint sterk. Pierre-Paul Daoust zit in een restaurant tegenover zijn vriendin en verkondigt dat intelligentie geen voordeel is, maar een handicap. Hij vindt zichzelf te intelligent om succesvol of rijk te worden. Grote kunstenaars, filosofen en politici, ze zijn allemaal oerdom. Het filosofische, nogal arrogante gewauwel van Pierre-Paul, een intelligente, maar ook naïeve vent met een graad in de filosofie, leidt er toe dat zijn vriendin enkele minuten later is vertrokken.

Pierre-Paul werkt noodgedwongen als pakketbezorger.  Op een dag is hij getuige van een gewapende overval die vreselijk uit de hand loopt. Vanachter zijn busje ziet hij twee doden op de grond liggen en twee tassen gevuld met heel veel geld. Wat te doen: wachten tot de politie arriveert of de buit meenemen en er vandoor gaan? De verleiding is te groot, het geld gaat mee. Wat volgt is een satirische misdaadthriller.

De film zet verschillende werelden tegenover elkaar. De soepkeuken waar Pierre-Paul vrijwilligerswerk doet voor daklozen en de wereld van bankiers en kunstverzamelaars. Er zijn verwikkelingen met zowel de politie als de criminele onderwereld. Er zijn keurige mensen die niet zo keurig blijken te zijn en vice versa. Wat doet geld of het ontbreken ervan met mensen? Draait niet alles om geld? Maar de film is nergens moralistisch. De hoofdpersoon is niet zo zeer tegen geld, maar maakt zijn eigen ethische afweging. De film verandert gaandeweg in een subtiel onderzoek naar de hedendaagse maatschappij.

The fall of the American empire wisselt spanning af met humoristische satire en een vleugje ethiek. Verschillende aspecten van de moderne Amerikaanse maatschappij worden op de hak genomen. Na deze bijzonder prettige film mogen wij gissen naar wat regisseur Arcand allemaal met de film wil zeggen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een vermakelijk fris Robin Hood-verhaal'
de Volkskrant (★★★) 'Omgekeerde heistfilm en maatschappijsatire in een'
NRC (★★★★) 'Een geslaagde misdaadkomedie over onze obsessie met geld'