Adam

‘Adam’ is het speelfilmdebuut van regisseur Maryam Touzani, die ook het script schreef. Een debuut dat staat als een huis. Hoog gewaardeerd door het publiek op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam, waar de film begin dit jaar zijn Nederlandse première beleefde. En tijdens de Nijmeegse spin-off van Rotterdam waren wij niet minder enthousiast.

De hoogzwangere Samia is in Casablanca op zoek naar werk en een slaapplek. Dat gaat niet soepel. Ook Abla, die een kleine bakkerij draaiende houdt, wil de jonge vrouw wegsturen. Maar op aandringen van Abla’s achtjarige dochter mag Samia uiteindelijk één nachtje blijven. ‘Een nacht, maximaal.’

Beide levens zijn getekend door de patriarchale Marokkaanse maatschappij. Samia, ongehuwd en zwanger, is haar dorp ontvlucht om de veroordeling door haar conservatieve leefomgeving te ontlopen. Ze kan pas weer naar huis, als ze haar kindje heeft afgestaan. Abla is weduwe en alleenstaande moeder; haar bakkerij biedt haar en haar dochter Warda bescherming tegen de buitenwereld. Warda is alles voor haar. Samia gaat aan de slag in Abla’s bakkerij. Stap voor stap leren de vrouwen elkaar beter kennen en wordt de kijker in het leven van deze vrouwen getrokken.

Abla en Samia worden ijzersterk vertolkt door Lubna Azabal en Nisrin Erradi. Maar ook Warda wordt ontwapenend en bruisend gespeeld. ‘Adam’ is een prachtig en ingetogen portret van vrouwelijke solidariteit. En tegelijkertijd een stevige aanklacht tegen een keihard patriarchaal systeem in het Marokko van nu.

Touzani heeft met ‘Adam’ een ontroerende film afgeleverd, een warm en menselijk verhaal in prachtige beelden, dat een breed publiek verdient.